czwartek, 01 wrzesień 2011 18:26

(0 głosów)

Z Jurkowa na Mogielicę

Czas przejścia ok. 2.45 h na szczyt, z powrotem ok. 1.45 h, (ok. 5 km),

Trasa dość łatwa i chyba najbardziej męczące będzie ostatnie podejście na sam szczyt Mogielicy. Szlak zaczyna się w centrum wsi, przechodząc przez most na rzece Jurkówce, skręcając w prawo, wiedzie drogą wśród zabudowań, a później lasem, dochodząc do polany nad Cyrlą, skąd rozpościerają się widoki na Ćwilin, Szczebel, Luboń. Dalej idziemy stromo w górę, gdzie w prawo odchodzi ścieżka na polanę Stumorgową, a powyżej znajduje się kapliczka drogi krzyżowej. Szlak skręca w lewo, a po chwili w prawo i dochodzi do kolejnej ścieżki, którą możemy dojść do polany Wyżnikówka oraz zielonego szlaku w kierunku Chyszówek. Dalej wychodzimy na poprzeczny trawers i skręcamy w lewo, ścieżką w prawo możemy dojść do polany Stumorgowej. Teraz czeka nas strome podejście po kamieniach i dochodzimy do połączenia szlaku zielonego z Chyszówek. Po kilku minutach osiągamy wierzchołek Mogielicy.

Sam szczyt nazywany przez miejscową ludność Kopą. Niegdyś wywożono tu ciała samobójców- topielców . Kiedyś ludzie byli przekonani, że ziemia na cmentarzu „nie przyjmie” ciał, które odeszły z tego świata bez ostatnich sakramentów. Inne przekazy ludowe mówią, że Mogielica była niegdyś żoną wielkoluda Łopienia, a pod jej szczytem znajduje się potężny głaz, na którym zbójcy liczyli niegdyś swe pieniądze. Zbójeckie skarby po dziś dzień leżą podobno schowane w rejonie Marszałkowej Studni i na polanie Skalne pod Jasieniem.

Miejscowa ludność nazywają również szczyt Zapowiednicą, co jest związane z faktem, że bezpośrednio przed burzami i gradobiciami nad jej wierzchołkiem zbierają się ciemne chmury, zwiastujące rychłe wyładowania atmosferyczne. Mieszkańcy Słopnic określenie „Zapowiednica” odnoszą do długiego grzbietu ciągnącego się w stronę Cichonia. Z Mogielicy prowadzą szlaki: Mogielica (1170m) – Hala (913m) – Przełęcz Słopnicka .

W sierpniu 2004 r., tuż pod kopułą szczytową Mogielicy, przy żółtym szlaku w kierunku Tymbarku, wystawiono uroczyście tzw. „krzyż papieski”. Swoim wyglądem nawiązuje do papieskiego pastorału, ma 3,5 m wysokości i stoi w miejscu, gdzie rozciąga się wspaniały widok na południe. Jego projektantem był zakopiański artysta Stanisław Gąsienica Byrcyn. Krzyż postawiono w 50 rocznicę wycieczki księdza Karola Wojtyły na Mogielicę, gdzie wyszedł wraz z grupą młodzieży i odprawił Eucharystię na Hali Stumorgowej. Co roku, 2 kwietnia na szczyt Mogielicy pielgrzymują z okolicznych wsi grupy młodzieży, by uczcić tu rocznicę śmierci Jana Pawła II.

Pozostało nam jeszcze zejście do Zalesia, skąd zabierze nas samochód i wracamy do Huby, pełni wrażeń i fantastycznych widoków.

Czytany 5226 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 01 wrzesień 2011 19:45

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.